Morgonrock!!

Japp!! Favorit plagget!
Sååå skönt att glida runt i morrisen och raggisar..

Kom på igår att när man ska gå på affären och diverse försöker man ju stila till sig lite i alla fall så man slipper ge folk diverse hjärt fel...
MEN!
Hur är mina vänner vana att se mig då?? Jo in "the morris"

Jag bor ju i den för guds skull...

Känns inte som att dom skulle höja på ögonbrynen om ja styrde iväg på ica i morris liksom..

Men sen om jag får gå in och handla var ju en helt anna sak...

ÅH! Har ni hört om min räddnings auktion häromdagen då??

En del har hört och andra inte vet ja =)

Jag och Anna nilsson (grannen) skulle på affären (i vanliga kläder).
Anna hade med sig Zander i barnvagnen. när vi kom till handelsbanken typ så kom det en fågel (modell större) och landade en bit ifrån oss...

En fågel av sån art som ICKE beblandar sig med människor i vanliga fall...

Helt stilla låg den på backen...

Jag frågade Anna om vi skulle gå fram och kolla vad som hade hänt

Anna: Gå fram du så ja inte skrämmer den med barnvagnen
(Eller hur... säg som de är att det är ju bättre om den vålds pickar ihjäl mig!!!)

Jag gick fram och fågeln tittade på mig som att jag skulle ha ihjäl den! började tok flaxa och flög in i ett fönster å hej och hå!!

Jag sa till Anna: Den här stackaren kan ju inte flyga ordentligt....

Anna såg nog hur jag sneglade på Zanders Ärtgröna filt i barnvagnen och började skruva sig lite obekvämt...

tog telefon och försökte ringa veterinären men TADAAA!!! på onsdagar öppnade dom ju 12 såklart... det var onsdag och klockan var 10!!

Tog filten och fågelkännare som man är så visste ja ju att om man täcker ögonen på pippin så blir den blixt still och lugn (okej... ja lärde mig de på kolmården i somras!!)

Sagt och gjort... jaga stackars pippin med en ärt grön filt fram och tillbaka (Anna lär ju ha haft kul när hon såg de... ÄVEN alla andra som gick förbi!!)

Tills den stackaren tryckte in sig i ett hörn och jag la filten över!!

Mycket riktigt så la den sig ner alldeles stilla... (duktigt bea!)
Tog det lilla (stora) knytet och en kille som hade sett den säkert väldigt underhållande stunden var snäll och körde bort mig till veterinären... där det var stängt... Där stod jag med en jätte pippi i 20 graders kyla medans han ringde till allt som hade med djur att göra...

Det slutade med att polisen skulle komma och hämta den!

Jag var väldigt noga med att upplysa farbror polisen om att om dom tänkte avliva den så skulle jag hämta tillbaka den och försöka kurera den hemma...

Till saken hör att det var ingen taloxe... utan en Duvhök!!!

60 cm hög och typ 117 cm mellan vingspetsarna (vart faan skulle jag ha haft den då???)

Jaja... dom tog med sig pippin och for iväg...

Lite senare fick jag prata med Ornitologiska föreningen i sundsvall där en Peter hade tagit hand om fågeln...

Den var jätte mager och förmodligen därför den inte orkade flyga...
Så han tog hem fågeln och skulle se om den orkade äta...
Annars skulle den troligtvis dö för den var inte pigg alls... och hade vi inte tagit hand om den så hade den frusit ihjäl sa han!

Och så igår fick jag prata med Peter igen...

Fågeln har ätit jätte mycket och börjar bli riktigt pigg och kry...
Dom skulle ha kvar den några dagar till så den fick lite hull sen skulle dom släppa ut den..

Han frågade om jag ville följa med och släppa den!! Klart jag vill... lite coolt att vara så nära en så stor rovfågel!!

Kameran i högsta hugg!!!


Så nu har jag gjort en god gärning =)

Och Zander fick tillbaka sin fina filt =)

Nu ska jag vänta på golv nissarna som fick för sig att lägga om mitt golv... NU en vecka före jul!!!! dom ska börja på tisdag... TRE DAGAR före julafton!!!!

Vilket innebär att jag måste plocka ut varenda pryl ur moas rum!!! oh my god!!!


                            tjing!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0